Magazyn Przestrzeń to połączenie codziennej psychologii z kulturą. To miejsce na odnalezienie siebie, dotknięcie swoich emocji, rozwój osobisty. Jest to także płaszczyzna dla sztuki i artystów. Celem magazynu jest promocja świadomego życia, psychologii, ciekawych inicjatyw, szeroko pojętej kultury oraz utalentowanych twórców.

Przestrzeń © 2016



Website credits: MH

Wystawa: Wątek tożsamości płciowej w twórczości duetu Krawczyk-Kubiak

To już chyba tradycja, że w okresie wakacyjnym w Salonie Wystawowym Marchand  odbywają się wystawy młodych twórców. Tym razem w warszawskiej galerii będzie można obejrzeć 18 prac duetu artystycznego Lidii Krawczyk i Wojciecha Kubiaka, pochodzących z różnych cyklów, nad którymi artyści pracowali wspólnie w latach 2006-2010. Ekspozycja, zawierająca m.in. kontrowersyjne obrazy nawiązujące do tematyki LGBTQ, będzie dostępna dla publiczności od 1 sierpnia do 5 września. 

11845996_1181588525192060_1539093994_n

Z cyklu ‚Genderqueer’, materiały prasowe

Prace eksponowane w Salonie Wystawowym Marchand pochodzą z różnych cyklów, nad którymi artyści pracowali wspólnie w latach 2006-2010, należą do nich: Genderqueer Hostia (2007), Instytucje (2007-08),  Déjà vu (2008) i Zaburzenia (2009-10). Wyłania się z nich spójny obraz profilu zainteresowań i poszukiwań twórczych duetu Krawczyk-Kubiak. Oscyluje on wokół zagadnień płci, cielesności, ogólnie pojętej tożsamości.  Poruszane są także przez artystów problemy mechanizmu władzy, kontroli, ujarzmiania jednostki oraz kwestie związane z wychodzeniem ze schematów ról społecznych, powszechnie przyjętych norm i kategoryzacji.  

Pierwszy z cykli – Genderqueer  – to projekt nawiązujący do zagadnień przewijających się w dyskursie genderowym i queerowym; dotyczy  płci, ciała, seksualności i tożsamości. Obrazy ukazują portrety, na podstawie których ciężko określić płeć sportretowanej osoby według powszechnie przyjętych norm, co w efekcie może wzbudzać w odbiorcy niepokój, dyskomfort, dysonans poznawczy. Widz zostaje złapany w pułapkę własnych schematów myślowych i kategoryzacji.

11850783_1181588521858727_232935084_n

Z cyklu ‚Hostia’, materiały prasowe

Kolejny cykl, Hostia, opowiada historię słowackiego uzdrowiska i jego gości, za czasów swojej świetności na przełomie XIX i XX w. Inspiracją dla cyklu stały się archiwalne zdjęcia znalezione w bibliotece miejskiej w Pieszczanach, ukazujące uprzywilejowanych gości uzdrowiska i wydarzenia z nimi związane. Dbanie o zdrowie i ciało, dyscyplina, trening to hasła, które według artystów były rezultatem działania władzy pragnącej wytresować, podporządkować sobie jednostkę tak, aby ta odczuwała i działała w sposób najbardziej pożądany, czyli automatyczny. 

Następny cykl tworzą prace, które powstały na podstawie projektu-filmu pt. Instytucje. Film zmontowany został z archiwalnych nagrań rodzinnych z lat 60. i 80., ukazujących momenty, wydarzenia z jakiegoś powodu warte utrwalenia przez członków rodziny (głównie mężczyzn). Artyści podzielili materiał na dwie części – pierwsza skupia się na kobietach, ich zadaniach, obowiązkach, pasjach, natomiast druga opowiada o aktywnościach mężczyzn. Zarówno jeden, jak i drugi film pokazuje najbardziej wymowne sceny dotyczące kulturowo konstruowanych ról kobiecych i męskich.

Z cyklu 'Déja vu', materiały prasowe

Z cyklu ‚Déja vu’, materiały prasowe

Déjà vu to cykl, który powstał w Paryżu. Dotyczy ogólnie pojętego zwiedzania, przemieszczania się, zarówno w przestrzeni miejskiej jak i muzealnej. Artyści starali się ukazać najbardziej typowe zachowania ludzi w takich miejscach jak np. wielkie galerie sztuki. Cykl stanowi również swoistą wycieczkę po dziejach sztuki. Charakteryzuje go schematyczny, pobieżny, jakby niedokończony rysunek.

Na wystawie prezentujemy również jeden obraz z cyklu pt. Zaburzenia. Cykl-instalację tworzą zniekształcone przedstawienia portretowe, twarze poddane różnego rodzaju deformacjom. Zaburzenia w ironiczny sposób mówią o naszych lękach, ułomnościach i złudzeniach, badają granice naszej „normalności”.

Lidia Krawczyk (ur. 1979, Kraków) jest absolwentką Instytutu Sztuk Audiowizualnych oraz Podyplomowych Studiów Gender na Uniwersytecie Jagiellońskim. Artystka, medioznawczyni, krytyczka sztuki, kuratorka wystaw. Zajmuje się krytyką feministyczną. Pracuje w Bunkrze Sztuki.

Wojciech Kubiak (ur. 1978, Kraków) jest absolwentem Wydziału Malarstwa ASP w Krakowie, gdzie od 2003 pracuje jako asystent. Został laureatem Stypendium Prezydenta Miasta Krakowa (2005), Stypendium Ministra Kultury (1999, 2003/2004), Stypendium Grazelli (2007) oraz Stypendium ‘Młoda Polska’ (2008).

Lidia Krawczyk i Wojciech Kubiak
01.08.2015 – 05.09.2015
Salon Wystawowy MARCHAND
Pl. Konstytucji 2, 00-552 Warszawa
Godziny otwarcia: Poniedziałek – piątek 11 – 19, Sobota 11 – 16
Strona wystawy

*DESA Unicum jest największą i najstarszą firmą na polskim rynku sztuki, do której należy dom aukcyjny i galerie w Warszawie. Rocznie organizuje ponad 40 aukcji różnego typu (sztuki dawnej, współczesnej, najnowszej, prac na papierze, biżuterii i aukcji specjalistycznych) oraz kilkanaście wystaw. DESA Unicum wspiera wiele aukcji charytatywnych, m.in. w Muzeum Narodowym w Warszawie, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Giełdzie Papierów Wartościowych oraz Forbesa. Posiada wieloletnie doświadczenie w budowaniu kolekcji i sprawuje nad nimi opiekę, pomaga przy archiwizacji i ubezpieczaniu dzieł sztuki, certyfikacji i wydawaniu ekspertyz, a także wycenie. Pomaga w dokumentacji i katalogowaniu kolekcji prywatnych i instytucjonalnych. Od wielu lat współpracuje z największymi domami aukcyjnymi na świecie przy sprzedaży/zakupie dzieł, wydaje opinie eksperckie dot. polskiej sztuki. Jest wyłącznym partnerem wiodących banków w Polsce w zakresie art bankingu.Jest właścicielem DESY Modern, która zajmuje się wprowadzaniem na rynek limitowanych edycji autorskich, tzw. inkografii; współwłaścicielem firmy Art Finance, brokera na rynku ubezpieczeń dzieł sztuki; posiada udziały w firmie DESA Biżuteria, która zajmuje się obrotem biżuterią dawną, w firmie Sopocki Dom Aukcyjny oraz sieci księgarni i sklepów muzealnych Serenissima. Jest właścicielem DESY Modern, która zajmuje się wprowadzaniem na rynek limitowanych edycji autorskich, tzw. inkografii; współwłaścicielem firmy Art Finance, brokera na rynku ubezpieczeń dzieł sztuki; posiada udziały w firmie DESA Biżuteria, która zajmuje się obrotem biżuterią dawną, w firmie Sopocki Dom Aukcyjny oraz sieci księgarni i sklepów muzealnych Serenissima.

Więcej informacji o DESIE Unicum: www.desa.pl 

Wpis dzięki: FineArt Communications

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z polityką cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. akceptuję