Magazyn Przestrzeń to połączenie codziennej psychologii z kulturą. To miejsce na odnalezienie siebie, dotknięcie swoich emocji, rozwój osobisty. Jest to także płaszczyzna dla sztuki i artystów. Celem magazynu jest promocja świadomego życia, psychologii, ciekawych inicjatyw, szeroko pojętej kultury oraz utalentowanych twórców.

Przestrzeń © 2016



Website credits: MH

Przeglądaj cały numer

Przed Państwem…

DSC_0134

Katarzyna Kołodziejczyk – MIKROCIAŁO (galeria)

Artysta: Katarzyna Kołodziejczyk
Ma 24 lata i obecnie studiuje na pierwszym roku magisterskim na Akademii Pedagogiki Specjalnej w Instytucie Edukacji Artystycznej. Jej życiem zawsze był rysunek i linia. Na studiach odkryła grafikę warsztatową i choć na początku nie była do niej przekonana, wgłębiła się w nią i dyplom wykonała w jej pracowni. Poza studiami zajmuje się ilustracją komiksową i ilustracją.

O projekcie MIKROCIAŁO 
Książka MIKROCIAŁO to moja praca licencjacka obroniona z wyróżnieniem w 2015 roku na Akademii Pedagogiki Specjalnej na Edukacji Artystycznej.

Jest to moja własna książka botaniczna, będąca swego rodzaju osobistym i wyimaginowanym światem zapisanym w technice akwaforty. Zawsze niezwykle kochałam wszelkiego rodzaju formy roślinne i używałam ich w swoich pracach, aby przedstawić moją wrażliwość i kobiecość. Szczególną radość odkryłam, w wypartych poprzez czas i technikę, schematycznych rysunkach z podręczników botanicznych.

Swoją pracę nad książką rozpoczęłam poprzez inspirację, a później studium dawnych czarno-białych ilustracji botanicznych. Moją szczególną uwagę zwróciły przedstawienia komórek i tkanek roślinnych. Zafascynowałam się prostotą ilustracji, mających charakter czysto naukowy. To na nich właśnie skupiłam swoją uwagę. W poszukiwaniu inspiracji, dotarłam do wielu zapomnianych i niszczejących już książek botanicznych, mających od 50 do ponad 150 lat.

Poprzez wykreowane przeze mnie komórki, zaczęłam zapisywać w małym notatniku moje uczucia, jak i towarzyszące mi osoby z ich historiami. Każda komórka stała się moim tworem, jaki przedstawia mnie, bądź osobę jaką napotkałam na swojej drodze. Wszystko to jednak pozostało w sferze mojego wewnętrznego świata, tajemnicy. Poprzez rysunki szczelnie zamykałam swoje uczucia i myśli. Moje prace specjalnie układałam i projektowałam przed wykonaniem matrycy, aby każda strona była przemyślana i nieprzypadkowa. 

Ilustracje są czarno-białe i charakteryzują się delikatną, płynną linią. Technika akwaforty dała mi najlepszy sposób podkreślenia wyraźnej czarnej linii i białego, idealnego tła. Idealizacja w mojej pracy była dla mnie nad wyraz ważna. Chciałam, aby książka była niezwykle czysta i sterylna, starałam się też, aby każda grafika była perfekcyjnie odbita.

Stron wykonanych w technice akwaforty jest łącznie 28. Matryce miały wymiary formatu A6. W pracy pojawiają się też strony gdzie nałożone zostało tło w formie bardzo szczegółowych akwafort. Tła te mają sprawiać wrażenie ruchu w kontraście do samych komórek, które są nieruchome, jakby zatrzymane w czasie.

W książce pojawiają się także kalki. Kalek jest łącznie pięćdziesiąt. Mają one za zadaniu zaburzyć delikatną formę mojego rysunku, dlatego też na kalkach znajdują się proste linie i geometryczne formy. Dodatkowo, gdyby rozszyć książkę, kalki ułożyłyby się w pełne figury i formy. Każda kolejna kalka jest częścią układanki lub kolejnym rytmem linii pojawiającej się na poprzedniej stronie. W zbiorze kalek pojawiają się też moje autorskie teksty zapisane Antykwą Półtawskiego. Antykwa Półtawskiego to archaiczny już krój pisma zaprojektowany przez Adama Półtawskiego. Jest to pierwsza ruchoma czcionka, stworzona specjalnie dla języka polskiego.  

Książkę szyłam i składałam osobiście. Strony z odbitymi na specjalnym papierze grafikami, przeplatają się z kalkami. Książka zszyta została stylem japońskim. Okładka posiada wytłoczony napis przy pomocy ruchomej czcionki.

Nad moją pracą artystyczną czuwał prof. dr. Jarema Drogowski.
Moją pracą teoretyczną opiekowała się Pani dr. Magdalena Janota-Bzowska.
Ruchomych czcionek uczył mnie (i dzięki niemu odkryłam Antykwę Półtawskiego) Pan Robert Chwałowski z Kwiaciarni Grafiki.
Sztuki introligatorskiej uczył mnie Pan Michał Chojecki.

Katarzynę można znaleźć na:
Facebooku
Tumblr
Digart

Komentarze
Komentarze do:

"Przed Państwem…"

Zamknij

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z polityką cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. akceptuję