Magazyn Przestrzeń to połączenie codziennej psychologii z kulturą. To miejsce na odnalezienie siebie, dotknięcie swoich emocji, rozwój osobisty. Jest to także płaszczyzna dla sztuki i artystów. Celem magazynu jest promocja świadomego życia, psychologii, ciekawych inicjatyw, szeroko pojętej kultury oraz utalentowanych twórców.

Przestrzeń © 2016



Website credits: MH

Przeglądaj cały numer

Misja specjalna: RELAKS

Kładziesz się wieczorem do łóżka i starasz się rozluźnić. Nagle ogarnia Cię ból w całym ciele. Napięcie puszcza, ale obolałe ciało daje o sobie znać… Tak właśnie wychodzi z nas stres z całego dnia, nagromadzone problemy. Żyjemy w coraz większym pośpiechu zapominając słuchać swoich potrzeb. Słuchać siebie samych. Odbija się to na naszym zdrowiu i samopoczuciu. Kiedy w końcu uświadomimy sobie, że psychika, dusza i ciało są ze sobą nierozerwalne? Kiedy znajdziemy czas na relaks?

relaks

fot. Magazyn Przestrzeń

 

Zacznij oddychać
Oddychanie jest jednym z podstawowych procesów życiowych, który zachodzi w organizmie nieustannie i automatycznie, dlatego zazwyczaj się nad nim nie zastanawiamy. Prawidłowe oddychanie ma jednak wpływ na nasze samopoczucie. Większość z nas oddycha za płytko, nie używając przepony. Możemy przez to niedostatecznie dotleniać organizm i odczuwać zmęczenie, cierpieć na bóle głowy, być rozdrażnieni. Kiedy taki stan trwa za długo prowadzi do obniżenia odporności, sprawności intelektualnej, a także różnych chorób. Pracę z oddechem możemy znaleźć w duchowych szkołach Wschodu. W buddyzmie jest on czynnikiem kotwiczącym w chwili obecnej, ponieważ dzieje się w teraźniejszości – z tego powodu jest głównym przedmiotem praktyki. Dzięki skupieniu się na oddechu możemy pracować nad sobą, wyciszyć się, rozładować negatywne emocje, zwiększyć koncentrację czy sprawność myślenia. Jak sprawdzić czy dobrze oddychamy? Połóżmy jedną rękę na klatce piersiowej, a drugą na brzuchu. Jeśli ta leżąca na brzuchu się nie porusza, to znaczy, że nie używamy przepony. Warto wtedy wykonywać ćwiczenia. Jednym z nich jest proste skupienie się na oddechu – siadamy wygodnie, kładziemy ręce na brzuchu i wyobrażamy sobie, że jest on balonikiem, który należy przy wdechu wypełnić powietrzem. Podczas prawidłowego oddychania brzuch powinien podnosić się do góry. Dobry wpływ na przeponę ma także śpiewanie.

Odzyskaj spokój
Medytacja zaczyna być coraz bardziej doceniana przez ludzi Zachodu. Badania pokazują, że jej regularne praktykowanie ma bezcenny wpływ na nasze życie i zdrowie. U osób medytujących obserwuje się między innymi przyrost istoty szarej w mózgu. Dzięki wyciszeniu i świadomemu oddechowi zmniejsza się ciśnienie, czujemy się zrelaksowani, odpuszcza stres. Jak medytować? Wystarczy znaleźć miejsce, w którym nikt nie będzie nam przeszkadzał, usiąść ze skrzyżowanymi nogami i wyprostowanym kręgosłupem, a następnie skupić się na oddechu. Nic wielkiego, ale po chwili zorientujemy się, że nasze myśli są jak wzbudzone morze, nie dają nam spokoju. Należy je ignorować i starać się powtórnie skupić na oddechu. Początkowo można zacząć od dziesięciu minut dziennie i stopniowo wydłużać sesje. Po pewnym czasie medytacja wejdzie nam w nawyk, a my odzyskamy równowagę i zauważymy znaczącą różnicę w jakości życia.

Mówią, że sport to zdrowie
Aktywność fizyczna także ma zbawienny wpływ na nasz organizm. Podczas uprawiania sportu wydzielają się endorfiny, które zwane są hormonami szczęścia. Nie bez powodu zasłużyły sobie na taki tytuł – kiedy są uwalniane czujemy zadowolenie, radość, a nawet euforię. Są niczym naturalny narkotyk. Sport pozwala także na oderwanie się od rzeczywistości i problemów. Podczas aktywności fizycznej dodatkowo dotleniamy organizm.

Uspokajająca woń
Aromaterapia jest gałęzią medycyny naturalnej, która w procesie leczenia wykorzystuje olejki eteryczne. Te prawdziwe, naturalne (nie jedynie zapachowe) mają silne działanie i mogą pomóc w wielu dolegliwościach. Wszystkie olejki działają przeciwbakteryjnie, przeciwzapalnie czy odkażająco. Są w stanie wspomagać leczenie kataru, kaszlu, migren, różnego rodzaju bólów, napięcia przedmiesiączkowego i wielu innych. Mają także korzystne działanie dla psychiki – poprawiają humor, odprężają, redukują zmęczenie. Można ich używać na kilka sposobów:

  • inhalacja – wlewamy kilka kropel do miski z gorącą wodą i pochylamy się nad nią, przykrywając głowę ręcznikiem
  • kominek aromatyczny – wlewamy do kominka wodę i kilka kropel olejku, zapalamy świeczkę pod kominkiem i stawiamy w pokoju
  • masaż – masujemy ciało olejkiem rozcieńczonym olejem bazowym
  • kąpiel – do wanny wlewamy kilka kropel olejku

Dolce far niente
Po włosku oznacza słodkie nic nie robienie. Dla wielu osób jest to wprost niewyobrażalne, aby nie zajmować się niczym „pożytecznym”. Warto jednak spróbować. Możemy wybrać wtedy czynność, która sprawia nam najwięcej przyjemności: długi sen, leniwe przesiadywanie na kanapie z książką i aromatyczną kawą lub herbatą, przechadzka do cukierni czy lodziarni, słuchanie muzyki, oglądanie filmu, pielęgnowanie hobby, relaksująca kąpiel, leżenie na trawie, wypicie lampki wina… najważniejsze, aby nie mieć poczucia winy, że robimy coś tylko dla siebie.

Każdy z nas potrzebuje chwili oddechu i relaksu. Jest to ważne zarówno dla zdrowia fizycznego, jak i psychiki. Bądźmy dla siebie dobrzy i słuchajmy własnych potrzeb. Nasze ciało nam za to podziękuje, a my będziemy dzięki temu szczęśliwsi i spokojniejsi.

Bibliografia:
Strona: www.focus.pl, maj 2015
Strona: www.klaudynahebda.pl, maj 2015
Strona: www.poradnikzdrowie.pl, maj 2015
Strona: www.portal.abczdrowie.pl, maj 2015
Rinzler.L., (2014). Przychodzi Budda do baru. Pokoleniowy przewodnik życiowy. Gliwice: Helion

Komentarze
Komentarze do:

"Misja specjalna: RELAKS"

Zamknij

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z polityką cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. akceptuję