Magazyn Przestrzeń to połączenie codziennej psychologii z kulturą. To miejsce na odnalezienie siebie, dotknięcie swoich emocji, rozwój osobisty. Jest to także płaszczyzna dla sztuki i artystów. Celem magazynu jest promocja świadomego życia, psychologii, ciekawych inicjatyw, szeroko pojętej kultury oraz utalentowanych twórców.

Przestrzeń © 2016



Website credits: MH

Przeglądaj cały numer

Jak przetrwać rozstanie? Kilka wskazówek na dobry początek

graf. Urszula Zabłocka

graf. Urszula Zabłocka

Rozstanie nigdy nie jest łatwe, zarówno dla jednej jak i drugiej strony. Łączy się ono z wieloma emocjami i uczuciami: żalem, tęsknotą, gniewem, bezsilnością, poczuciem winy, świadomością utopionych kosztów (czasu, zaangażowania, wysiłku) i wielu innych. Czy możliwe jest przetrwanie tego trzęsienia ziemi i ułożenie sobie życia na nowo? Oczywiście, że tak! Wystarczy sobie na to pozwolić i zastosować kilka przydatnych wskazówek.  

5 etapów żałoby

Odejście bliskiej osoby, z którą spędziło się kawałek własnego życia z pewnością można uznać za kryzys z jakim trzeba sobie poradzić. Okres ten bez wątpienia można porównać z żałobą. Elisabeth Kubler-Ross psychiatra i terapeutka na podstawie swojej wieloletniej praktyki stworzyła i opracowała 5 etapów żałoby.

Zaprzeczenie

Pierwszym etapem jest ZAPRZECZENIE. W okresie tym próbujemy wmawiać sobie, że to pomyłka. Wypieramy z naszej świadomości wszystkie symptomy i racjonalne wytłumaczenia rozstania. Często posuwamy się nawet do ubarwiania rzeczywistości, usprawiedliwiania czynów, czy słów drugiej osoby i jej idealizowania.

Jak to przetrwać? Przede wszystkim zacznij myśleć zadaniowo. Nic ci nie da ciągłe rozpamiętywanie, zamartwianie się, czy wyliczanie, co można było zrobić żeby do tego nie dopuścić. Jeśli przynajmniej jedna ze stron tak postanowiła to najwidoczniej były ku temu powody. Postaraj się zapisać wszystkie motywy, które za tym rozstaniem przemawiały. Pamiętaj, że możesz mieć skłonności do idealizacji byłego związku i tuszowania faktów. Z tego powodu przygotowana przez ciebie lista pomoże w racjonalnym spojrzeniu na sytuację i oswojeniu się z samym faktem rozstania.

Gniew

Kolejnym etapem jest GNIEW, który osoby po rozstaniu kierują na siebie nawzajem, lub wobec siebie samych. Objawia się on poprzez złorzeczenie, obgadywanie, publiczne ośmieszanie, szkalowanie, wyciąganie najgorszych informacji o byłym/byłej. Dzieje się tak, ponieważ człowiek potrzebuje racjonalnie umotywować swoją decyzję, bądź zmniejszyć poczucie straty. Nie jest to przyjemny okres, jednak w jakimś stopniu pomaga oczyścić się z żółci powstałej z mieszanki negatywnych emocji. Gniew ten może się również przerodzić w użalanie się nad sobą i obarczanie wszystkich dookoła swoim tragicznym położeniem. Wpływa to przede wszystkim na zaburzenie poczucia własnej wartości i pogłębianie kompleksów, a dodatkowo na gorsze relacje ze znajomymi.

Co robić z gniewem? Wyrzuć go z siebie! Wykrzycz, wybiegaj, wytańcz, wyćwicz… Zrób wszystko to, co przyjdzie ci do głowy pamiętając o tym, żeby było to zgodne z naszym prawem i w konstruktywny sposób pozwoliło ci pozbyć się napięcia. Zajmij się aktywnościami, na które nigdy nie miałaś/miałeś czasu, zrób coś niezwykłego, spontanicznego. Odetchnij i zacznij żyć. Przecież właśnie masz ku temu najlepszą możliwość.

Targowanie

Trzecim etapem jest TARGOWANIE się, czyli nasze wyimaginowane postulaty mające zmienić obrót spraw. W tym momencie pojawić się może gdybanie i roztrząsanie całej sytuacji po raz kolejny, szukanie wyjaśnień, czy nowych dróg wyjścia, np.: „jeśli będę chodził na siłownię, zmienię fryzurę, wrzucę na portal społecznościowy zdjęcie z inną kobietą/mężczyzną to wzbudzę zazdrość, żal czy tęsknotę w byłym/byłej i wróci do mnie.”

W okresie tym najlepiej zadbać o wyeliminowanie z otoczenia, w którym się przebywa, elementów mogących wzmacniać tęsknotę, wywoływać wspomnienia. Być może dobry wpływ będzie miało również zmienienie środowiska społecznego. Wspólni znajomi bardzo często stawiani są w trudnej sytuacji, w której muszą opowiedzieć się po jednej ze stron, bądź traktowani są jak pośrednicy. Trudno w takich sytuacjach pozostać bezstronnym. Z tego względu stworzenie sobie sieci nowych znajomych bardzo często staje się korzystnym elementem i motywatorem do zmiany własnego życia, nowych hobby i spokojniejszego przechodzenia przez okres żałoby.

Depresja

Przedostatnim etapem przeżywania żałoby jest depresja. Stan, w którym osoba wycofuje się z kontaktów społecznych. Uważa, że już nic nie ma sensu, czuje się bezradna, bezsilna. Targają nią różne emocje, z dużym zaakcentowaniem żalu.

Moment ten jest niezwykle trudnym etapem żałoby. Pozwala on jednak na wyciszenie się i stopniowe dochodzenie do równowagi. Pod warunkiem, że osoba pozostająca w okresie depresji nie zamknie się całkowicie na otoczenie. Wtedy najlepiej pomóc mogą specjaliści psychologowie, psychiatrzy, bądź przyjaciele, którzy wesprą i nie pozwolą na dalszą izolację. Rolą tych osób jest po prostu zrozumienie i wysłuchanie. Zadaniem osoby potrzebującej wsparcia jest przede wszystkim nazwanie swoich uczuć i zrozumienie ich pochodzenia w celu eliminacji nieprzyjemnych doznań.

Akceptacja

Ostatnim, ale kluczowym etapem jest akceptacja. Stan ten pozwala odpuścić nierównej walce z emocjami i pogodzić się z losem. Dopiero w tym momencie człowiek może poczuć się psychicznie wolny. Być może wiele przyjemnych wspomnień sprzed rozstania, będzie wracać w różnych chwilach, jednak nie będą one już tak angażujące. Wszelkie wątpliwości powoli przycichną, a człowiek odzyska wolność i sposobność ku temu, aby zacząć życie na nowo, wierząc, że wszystko jeszcze przed nim.

Warto pamiętać o tym, że każde rozstanie jest inne, jednak niesie ze sobą ciężki bagaż emocji i przykrych doświadczeń. Dodatkowo każdy po zakończeniu związku, w mniejszym lub większym stopniu przechodzi przez wyżej wymienione etapy żałoby. Z tego względu wskazówki dotyczące radzenia sobie z kryzysem rozstania mogą być uniwersalne. Pamiętajmy jednak, że najważniejsza jest nasza chęć, aby wyjść z położenia, w jakim się znajdujemy.

Komentarze
Komentarze do:

"Jak przetrwać rozstanie? Kilka wskazówek na dobry początek"

Zamknij

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z polityką cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. akceptuję