Magazyn Przestrzeń to połączenie codziennej psychologii z kulturą. To miejsce na odnalezienie siebie, dotknięcie swoich emocji, rozwój osobisty. Jest to także płaszczyzna dla sztuki i artystów. Celem magazynu jest promocja świadomego życia, psychologii, ciekawych inicjatyw, szeroko pojętej kultury oraz utalentowanych twórców.

Przestrzeń © 2016



Website credits: MH

Przeglądaj cały numer

Flow – co to i jak go osiągnąć?

Czy zastanawiałeś się kiedykolwiek, co poza adrenaliną napędza sportowców do przeskakiwania Muru Chińskiego na deskorolce, uprawiania surfingu na kilkunastometrowych falach i zdobywania szczytów bez zabezpieczenia? To samo zjawisko pojawia się wtedy, kiedy artyści malują, pisarze tworzą powieści, a dzieci bez końca oddają się ulubionej zabawie. Mowa o flow, czyli przepływie, stanie ciała, umysłu i duszy, który pomaga realizować marzenia.

Źródło: unsplash.com

Źródło: unsplash.com

Flow, czyli umiejętności bez granic

Znasz ten stan, kiedy wszystko ci wychodzi, zadania płyną gładko, a ty czujesz się niezwykle pełny energii? Stan, kiedy możesz wszystko, a rzeczy niemożliwe stają się możliwe? Objawia się wtedy pełnia twoich możliwości, które wydają się nieograniczone.

Poczucie uskrzydlenia (lub inaczej uniesienia) opisał jako pierwszy węgierski psycholog Mihály Csíkszentmihályi. Według niego jest to doświadczenie leżące pomiędzy satysfakcją a euforią, skutkujące całkowitym zatraceniem się przez jednostkę w tym, co robi. Czas przestaje istnieć, świadomość nastawiona jest na zadanie, którego wykonanie przychodzi z łatwością. Nawet skomplikowane problemy wydają się możliwe do rozwiązania, każdy etap jest jasny i klarowny, a poczucie spełnienia wypełnia całego człowieka.

Marzą o nim sportowcy oraz zwykli ludzie, stan przepływu jest synonimem wielkiego skupienia, zatracenia się w danej aktywności, która daje niesamowitą energię.

Co zabiera nam flow?

Są rzeczy, które przepływ redukuje do minimum. Kiedy już człowiek wejdzie w stan niezwykłego skupienia, jego świadomość przestaje pracować, a percepcja czasu staje się zaburzona.  W przypadku czynności ryzykownych, takich jak skoki ze spadochronem, jazda na nartach ze szczytu skał, pływanie na morderczych falach, nie odczuwa się strachu, a jedynie pewność poradzenia sobie z wyzwaniem.

Obawa przed porażką znika, kiedy nadchodzi flow, pozostaje jedynie pewność, że to, co się robi ma sens, a umiejętności i doświadczenie są wystarczające, nawet do dokonania z pozoru niemożliwych rzeczy.

Przepływ – co zyskasz?

Stan przepływu daje wiele. Po pierwsze realizujesz cel, będący sam w sobie wartością. Wewnętrzna motywacja, jaka jest potrzebna do osiągnięcia tego stanu, jest per se rzeczą pożądaną, powodującą osiąganie lepszych rezultatów w krótszym czasie i rzadszego rezygnowania z podjętego zadania.

Największą nagrodą staje się samo wykonanie danej czynności, osiągnięcie zamierzenia, spełnienie planu. Takiego stanu można doświadczyć w pracy, podczas zabawy, czy uprawiając sport. Dążenie do bycia jak najlepszym w swoim własnym mniemaniu, robienie tego, co się kocha oraz umiejętność niezwykłej koncentracji i niereagowanie na dystraktory, może przynieść stan flow.

Bibliografia:

  • Mihály Csíkszentmihályi: Przepływ: jak poprawić jakość życia: psychologia optymalnego doświadczenia. Taszów: Biblioteka Moderatora, 2005.
  • Steven Kotler. Być jak superman. Teoria i praktyka osiągania niemożliwego. Gliwice, 2014

 

Komentarze
Komentarze do:

"Flow – co to i jak go osiągnąć?"

Zamknij

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z polityką cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. akceptuję