Magazyn Przestrzeń to połączenie codziennej psychologii z kulturą. To miejsce na odnalezienie siebie, dotknięcie swoich emocji, rozwój osobisty. Jest to także płaszczyzna dla sztuki i artystów. Celem magazynu jest promocja świadomego życia, psychologii, ciekawych inicjatyw, szeroko pojętej kultury oraz utalentowanych twórców.

Przestrzeń © 2016



Website credits: MH

Przeglądaj cały numer

Czas na zmiany! Poznaj tajniki skutecznego odchudzania i zdrowego stylu życia

fot. Magazyn Przestrzeń, AJ

fot. Magazyn Przestrzeń, AJ

O jedzeniu w ostatnim czasie mówi się wiele – co jeść, czego nie jeść albo jak i kiedy jeść… . Zdrowa dieta i aktywny styl życia to tematy podejmowane coraz częściej i zdecydowanie coraz chętniej. Nadal jednak zbyt mało mówi się o jedzeniu w kontekście naszej psychiki. A przecież to, w jaki sposób się odżywiamy ma swoje podłoże właśnie w głowie – w najgłębszych zakamarkach umysłu! I tam polecam szukać przepisu na skuteczne odchudzanie.

Czas na TRWAŁE zmiany… nawyków żywieniowych

Zmiana nawyków żywieniowych to długi proces. I tylko wtedy ma on sens – kiedy rozłożony jest w czasie. Dlaczego? Bo pracujemy nad TRWAŁYM przekształceniem swojego sposobu żywienia, podczas gdy wielu z nas narzuca sobie dietę tygodniową, miesięczną lub roczną. Rzadko jest w stanie w niej wytrwać. Jeśli jednak uda się tego dokonać, po założonym czasie trwania diety większość z nas wraca do dawnych nawyków, a uzyskane efekty… no cóż, bardzo szybko odchodzą w niepamięć, zresztą za rękę z marzeniami o idealnej sylwetce! Przykre, ale niestety bardzo prawdziwe.

Dlaczego zmiana jest tak trudna?

Patrząc na zmianę z perspektywy psychologii żywienia i odchudzania, zyskujemy obraz mało atrakcyjnego zjawiska:

Po pierwsze – zmiana najczęściej odbierana jest przez ludzi jako propozycja mało zachęcająca, gdyż związana z opuszczeniem tzw. strefy komfortu, odejściem od tego, co dobrze znane, czasem wręcz automatyczne. A człowiek z natury jest przecież istotą wygodną, która lubi się przyzwyczaić i trwać w tym, co znajome i bezpieczne.

Po drugie – niezwykle często towarzyszy nam nieracjonalny wręcz optymizm. Człowiek ujawnia tendencję do twierdzenia, że „zło i choroby istnieją gdzieś obok, ale na pewno nie dotkną bezpośrednio mnie i moich bliskich”. Takie myślenie to pułapka. Żyjemy szybko i intensywnie, wpadamy w wir konsumpcji i niezdrowych nawyków, zapominamy o tym, co najważniejsze – o zdrowiu, które coraz bardziej z nas uchodzi. I czasem jest już za późno, by je „odratować”.

Po trzecie – współczesny świat przygniata nas nadmierną ilością bodźców i informacji. W efekcie stopniowo zatracamy niezwykle cenną umiejętność trzeźwej oceny sytuacji oraz dokonywania właściwych wyborów. Coraz bardziej gubimy się dziś w chaotycznym świecie, wpadamy w mechanizm błędnego koła. A im dłużej w nim tkwimy, tym trudniej znaleźć nam drogę wyjścia.

Jak umysł odpowiada na zmianę nawyków żywieniowych?

Istnieje pewien schemat, który w idealny sposób opisuje to, co dzieje się z psychiką człowieka w obliczu zmiany. Jego analiza wiele wyjaśnia!

W pierwszej kolejności w umyśle człowieka pojawia się chęć zaprzeczenia, która zmusza nas do odrzucenia potrzeby zmiany – uznajemy ją więc za niepotrzebną (przecież tak, jak jest wcale nie jest najgorzej! Po co się męczyć, ograniczać, zmieniać tryb żywienia? Lepiej pozostać przy starych nawykach). Pewnie dobrze to znasz! Następnie doświadczamy uczucia gniewu – nasz umysł buntuje się i „tupie nogami”, przekonuje nas do myślenia, że innym jest lepiej i łatwiej, po co się więc starać i walczyć o coś, co jest tak trudne do osiągnięcia, nieraz okupione „krwią, potem i łzami”. Kolejna reakcja umysłu to opór. Zaczynamy powoli dostrzegać problem i potrzebę zmian, ale brakuje nam motywacji do podjęcia jakichkolwiek działań. Tkwimy więc w bezruchu, wierząc, że wszystko samo się jakoś rozwiąże. Etap ten z biegiem czasu przechodzi w fazę dostosowania, która polega na rozpoczęciu poszukiwań ewentualnych rozwiązań zaistniałego problemu i realnej pomocy w zmianie nawyków oraz zapoczątkowaniu zdrowego stylu życia. Ostatecznie docieramy do momentu, w którym doświadczamy akceptacji. Przestajemy wypierać niewygodne fakty, rodzi się w nas gotowość do podjęcia działań w celu zmiany dotychczasowego trybu życia. Długość trwania oraz nasilenie każdego z powyższych etapów ma charakter bardzo indywidualny, poszczególne fazy u każdego z nas będą przebiegały w odmienny sposób.

Skuteczne odchudzanie – jak zacząć?

Podstawą procesu odchudzania nie powinno być jedynie dążenie do redukcji wagi. Nasza uwaga powinna skupiać się przede wszystkim na rozpoznaniu i eliminacji czynników, które sprawiają, że nie potrafimy utrzymać stałej i odpowiedniej dla siebie wagi. Nigdy nie osiągniemy zamierzonych efektów, jeśli będziemy podejmować próby przekształcenia wszystkich aspektów naraz. Nigdy też nie zyskamy satysfakcji bez akceptacji faktów oraz słusznego założenia, że każdy człowiek jest inny, stąd nie warto się porównywać i dążyć do wymyślonych ideałów. Nie warto też bać się porażek, a raczej starać się czerpać z nich doświadczenie. Sedno wprowadzenia zdrowej diety oraz skutecznego procesu odchudzania tkwi w przekonaniu, że modyfikacja nawyków żywieniowych nie jest równoznaczna z ograniczeniami i odmawianiem sobie każdej przyjemności! Łączy się zaś z całym zbiorem korzyści. Możesz wiele zyskać (m.in. zdrowie, pewność siebie, radość, atrakcyjny wygląd), ale na pewno nic nie stracisz. Decyzja należy do Ciebie! Daj sobie tylko czas.

Komentarze
Komentarze do:

"Czas na zmiany! Poznaj tajniki skutecznego odchudzania i zdrowego stylu życia"

Zamknij

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z polityką cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. akceptuję